Isnin, 12 Januari 2009

kita mampu mengubahnya !

Assalamualaikum !
Rasanya dah lebih seminggu x menulis untuk blog Bronaz ni… kalau buka pun just untuk tgok2 klu ada entry terbaru dari kwn2 ataupun mungkin ada mesej yg ditinggalkan utk Bronaz . Rata2 bila menjengah blog sahabat2 kita, isunya adalah Palestin dan kekejaman Israel…ya ,,,elok juga dipaparkan sedemikian rupa. Sekurang2nya dpt memberi kesedaran dan pengetahuan kpd sahabat2 yg membacanya. Tak semua orang mampu membicarakan isu ini dgn baik, bernas dan mengesankan, termasuklah Bronaz sdri . Selain berbicara atas platform saudara seagama, ia juga dpt meredakan tekanan perasaan atau meluahkan apa yg terbuku di dada.


Bronaz bukan x berminat dan beri komen dalam hal ni tp rasa2nya biarlah apa yg bergolak di jiwa bronaz skrg ni Bronaz simpan dulu. Apa yg Bronaz telah buat skrg selain memanjatkan doa agar kemenangan sentiasa berpihak kepada Islam dan Israel La'natullah mendapat azab yang pedih, ialah dgn memboikot barangan yg memang Bronaz tahu memang keluaran Yahudi… skrg ni bila shopping kat mana2 pasti MADE IN …. ? menjadi perhatian utama. Mungkin ada di antara kita yg tak kisah perkara sebegini dgn alasan semua brgn keperluan kita mereka yg buat, x bleh lari dah ! nak tak nak terpaksa guna…. Tp kita masih ada pilihan kan ? jd bertindaklah sewajarnya… Kadangkala sedih bila melihat masih ramai saudara seagama yg langsung tak sensitif dan buat tak kisah dengan apa yg berlaku pada saudara kita di Palestin sekarang ni .


Aku masih teringat insiden spontan selepas Solat Jumaat lepas (09 jan 09), kat masjid UKM, masa tu semua jemaah br lepas bersolat hajat dan disertai bacaan Qunut Nazilah khusus untuk saudara di Palestin . Ada seorang makmum, betul2 duduk disebelah aku, dan aku yakin dia foreigner student, mungkin dari timur tengah kalau tgok pada susuk fizikalnya… masa kami bersalaman aku nampak matanya berair dan dia menekup muka (“eh menangis ke orang ni” ?) mungkin juga..aku cuba membuat telahan sendiri. Ye lah, xkan nak tanya kan ? agak2 je lah . Lgpun kalau buatnya dia speaking arab …melopong aku dibuatnya ! Pada aku xde yang peliknya dia menangis, mana tahu klu2 ada saudara mara terdekatnya kat Palestin atau mungkin juga dia sendiri dari bumi Palestin mana kita tahu kan ? Atau Mungkin juga doa dan qunut yg dibacakan td benar2 menyentuh jiwanya, sebab dia faham Bahasa Arab lebih dari aku. Dan aku sendiri belum sampai ke tahap itu walau rasa benci kepada Israel telah lama bersarang. Itulah indahnya Islam, walau jarak jauh beribu batu, kita yg seagama sepatutnya tetap merasai penderitaan mereka…bak kata pepatah cubit paha kanan paha kiri terasa. Namun persoalannya, berapa ramai dari kita ini yang berperasaan sedemikian ? Mengenangkan kekejaman Zionis sejak dari dulu lagi , hati kita terbakar parah, habis kata2 untuk menyumpah seranah, namun keadaannya tetap begitu juga..... Insyaallah janji Allah pasti akan tiba, Yahudi laknat pasti mendapat balasan .


Kadangkala terfikir bahawa apa yang berlaku di Palestin sebenarnya suatu ujian dari Allah, bukan kepada rakyat Palestin sahaja malah ianya satu ujian dan pengajaran berguna bagi masyarakat Islam seluruh dunia tentang peri pentingnya perpaduan dan persaudaraan sesama kita. Dan jangan ada ampun walau sekelumitpun pada bangsa Yahudi kerana mereka sendiri pun tak pernah redha terhadap kita umat Islam . Permainan mereka sungguh licik sehinggakan semakin ramai umat Islam berkiblatkan kepada mereka dan malang sekali dunia Islam hari ini semakin terhimpit kerana kelalaian sendiri . Terlalu banyak kita bergantung pada yahudi dan Amerika dalam kehidupan seharian kita…..dari produk makan minum, keperluan diri, hatta keperluan negara. Telah terlalu lama kita “mengkayakan” mereka, malah kalau nak disebutkan,, kita menaip2 entry ini pun, asalnya dari produk Microsoft juga…...seolah-olah tidak kemananya umat Islam tanpa menggunakan teknologi mereka ….sedih dan sedar walau dalam terpaksa. Namun sifat senjata yang kadangkala boleh memakan tuan, adalah bijak jika kita gunakan kemudahan ini untuk menyerang semula mereka ....



Dari sudut lain, aku melihat betapa pentingnya kita kuatkan ilmu fardhu kifayah kita…. agar suatu masa nanti kalaulah kita tidak mampu menjual hasil kemajuan ( teknologi / ekonomi dsb) kita sekalipun, sekurang2nya kita tak perlu bergantung kepada produk orang2 kafir secara terus menerus . Fikir2kanlah….


Emmm….rasanya setakat ini dulu untuk kali ini dan InsyaAllah kita brtemu lagi di lain kesempatan…. Islam pasti menang !

Tiada ulasan: